VertaisUTAn käyttöohje

VertaisUTAa on helppo käyttää. Tämän käyttöohjeen avulla pääset nopeasti alkuun ja pystyt käyttämään alustaa tehokkaasti. Käyttöohjeen ovat tuottaneet Tampereen yliopiston Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden opiskelijat teknisen dokumentoinnin kurssilla syksyllä 2015.

Voit tulostaa tämän ohjeen napsauttamalla vasemmasta sivupalkista tulosta sivu -linkkiä. Avautuneesta näkymästä napsauta TULOSTA SIVU.

1. Pikaopas

1.1 Artikkelien selaaminen

  1. Napsauta vasemman sivupalkin Artikkelit-linkkiä. Näytölle aukeaa aakkostettu lista artikkeleista.
  2. Napsauta haluamasi artikkelin otsikkoa. Artikkeli aukeaa luettavaksesi.

1.2 Artikkelin muokkaaminen

  1. Avaa artikkeli, jota haluat muokata.
  2. Valitse ylävalikosta sivun muokkausmuokkaa sivua (ks. kuva 1 alla) tai sivun alareunasta muokkaa. Artikkelin muokkausnäkymä aukeaa.
  3. Kirjoita muokkausnäkymään haluamasi muutokset. Voit lisätä, poistaa ja muokata tekstiä vapaasti.
  4. Tallenna tekemäsi muutokset napsauttamalla muokkausnäkymän alta Tallenna.

1.3 Uuden artikkelin luominen

  1. Vasemmassa sivupalkissa artikkelien luonti -otsikon alla on kirjoituskenttä (ks. kuva 1 alla). Kirjoita kenttään artikkelin otsikko eli vertaisoppimismenetelmän nimi (esim. Lukupiiri).
  2. Napsauta Luo uusi artikkeli. Artikkelin muokkausnäkymä aukeaa.
  3. Kirjoita muokkausnäkymään haluamasi teksti. Voit täydentää ja muokata kirjoittamaasi tekstiä milloin vain.
  4. Tallenna luomasi artikkeli napsauttamalla muokkausnäkymän alta Tallenna.

1.4 Avainsanojen lisääminen

  1. Avaa artikkeli, johon haluat lisätä avainsanan.
  2. Napsauta alalaidasta Avainsanat. Sivulle ilmestyy pieni tekstikenttä.
  3. Kirjoita tekstikenttään avainsana muodossa alaviiva ja artikkelin otsikon ensimmäinen kirjain (esim. _o).
  4. Tallenna napsauttamalla Tallenna avainsanat.

Huom. Artikkeli näkyy kaikki artikkelit yhteen kokoavalla Artikkelit-sivulla vain, jos lisäät artikkeliin avainsanan.

Image Unavailable
Kuva 1. Artikkelin luominen ja muokkaaminen.

2. Artikkelit

2.1 Artikkelien selaaminen

Löydät kaikki artikkelit vasemman valikon Artikkelit-otsikon takaa.

  1. Selaa sisältöä napsauttamalla vasemman sivupalkin Artikkelit-linkkiä. Näytölle avautuu aakkostettu lista tähän mennessä kirjoitetuista artikkeleista.
  2. Lue haluamastasi menetelmästä lisää napsauttamalla artikkelin otsikkoa.
  3. Jos haluat tulostaa artikkelin, napsauta vasemmasta sivupalkista tulostettava sivu -linkkiä. Sen jälkeen napsauta TULOSTA SIVU.

2.2 Artikkelien haku

Voit hakea artikkeleita haku-työkalun avulla.

  1. Kirjoita hakusana vasemman reunan hakukenttään ja napsauta Etsi. Mahdolliset hakutulokset avautuvat näytölle. Jos hakutuloksia ei ole, näytölle ilmestyy teksti Ei tuloksia kyselyysi.
  2. Lukeaksesi haluamasi artikkelin napsauta sen nimeä.

Etkö löydä etsimääsi? Kokeile seuraavia hakuvinkkejä.

Katkaisumerkki

  • Voit hakea sanan osilla katkaisemalla sanan *-merkillä. Jos esimerkiksi haluat löytää sivut, joissa käsitellään oppimista, hae oppi*, ja löydät sivut, jotka sisältävät oppi-alkuisia sanoja.

Hakusuodattimet

  • Etsitkö tietyn nimistä sivua? Hae title:Ohjausketju.
  • Haluatko löytää sivut, joiden otsikko sisältää tiettyjä sanoja, kuten lukupiiri? Hae title:"lukupiiri".
  • Löydät tietyn päivämäärän jälkeen luotuja sivuja hakemalla since:vvvv-kk-pp.
  • Löydät ennen tiettyä päivämäärää luotuja sivuja hakemalla till:vvvv-kk-pp.
  • Etsitkö tietyn kirjoittajan artikkeleita? Hae user:author-nimi.

Hakeminen tageilla

  • Voit hakea tiettyyn aihepiiriin kuuluvia artikkeleita avainsanoilla. Hae tags:tuutorointi,ohjaus.

2.3 Artikkelin muokkaaminen

Voit muokata sekä itse luomiasi että muiden kirjoittamia artikkeleita vapaasti.

  1. Avaa artikkeli, jota haluat muokata.
  2. Valitse ylävalikosta sivun muokkausmuokkaa sivua tai sivun alareunasta muokkaa. Tämä avaa tekstikentän, jossa pääset muokkaamaan artikkelia (ks. kuva 2 alla).
  3. Kirjoita tekstikenttään haluamasi muutokset. Voit lisätä, poistaa ja muokata tekstiä vapaasti (ks. luku 2.5 Muokkausnäkymän toimintokuvakkeet).
  4. Voit esikatsella artikkelia napsauttamalla muokkausnäkymän alta Esikatsele. Voit myös tarkastella tekemiäsi muutoksia napsauttamalla Näytä muutokset. Näin näet helposti, mitä alkuperäiseen tekstiin on lisätty tai mitä siitä on poistettu.
  5. Tallenna artikkeliin tekemäsi muutokset valitsemalla seuraavista tallennusvaihtoehdoista:
    • Tallenna vedos, jos haluat tallentaa sivun, mutta et julkaista sitä.
    • Tallenna ja jatka, jos haluat välillä tallentaa tekemäsi muutokset ja sen jälkeen jatkaa suoraan artikkelin muokkausta.
    • Tallenna, jos haluat tallentaa tekemäsi muutokset ja poistua muokkausnäkymästä.

Huom. Samaa artikkelia voi muokata vain yksi henkilö kerrallaan. Muokkauslukitus raukeaa 15 minuutin kuluttua ja aina poistuessasi muokkausnäkymästä.

Image Unavailable
Kuva 2. Muokkausnäkymä.

2.4 Uuden artikkelin luominen

  1. Sivun vasemmassa valikossa otsikon artikkelien luonti alla on tekstikenttä. Kirjoita kenttään artikkelin otsikko eli vertaisoppimismenetelmän nimi (esim. Lukupiiri).
  3. Kirjoita tekstikenttään haluamasi teksti.
  4. Tallenna luomasi artikkeli.
  5. Lisää artikkeliin avainsana (ks. Avainsanojen lisääminen alla).

Huom. Artikkeli näkyy kaikki artikkelit yhteen kokoavalla Artikkelit-sivulla vain, jos lisäät artikkeliin avainsanan muodossa alaviiva ja artikkelin otsikon ensimmäinen kirjain (esim. _t).

Avainsanojen lisääminen

Mikäli haluat artikkelin näkyvän Artikkelit-sivulla, muista lisätä artikkeliin avainsana. Näin helpotat sen löytymistä hauissa.

  2. Napsauta ylä- tai alalaidasta sivun avainsanat. Sivun alalaitaan ilmestyy otsikko Sivun avainsanat ja pieni tekstikenttä, jossa näkyvät mahdolliset vanhat avainsanat (ks. kuva 3 alla).
  3. Lisää sivun avainsanoihin alaviiva ja sivun ensimmäinen kirjain. Esimerkiksi sivun Opintopiiri avainsana on _o. Voit lisätä artikkeliin myös muita sen sisältöön liittyviä avainsanoja. Erota avainsanat välilyönnillä.
  4. Tallenna napsauttamalla painiketta Tallenna avainsanat. Tallennuksen jälkeen lisäämäsi avainsanat näkyvät artikkelin alalaidassa.
Image Unavailable
Kuva 3. Tekstikenttä avainsanojen lisäämiseen.

Artikkelien lopussa olevia avainsanoja napsauttamalla näet listan saman avainsanan sisältävistä artikkeleista.

2.5 Artikkelin rakenne ja tyyli

Artikkelin rakenne

Yhdenmukainen rakenne tekee artikkeleista luettavia ja helpottaa myös kirjoittajan työtä. Sisältöä lisättäessä olisi hyvä pyrkiä seuraavaan rakenteeseen (ks. kuva 4):

Image Unavailable
Kuva 4. Artikkelin suositeltu rakenne.

Sisäiset linkit muihin VertaisUTAn artikkeleihin

  • Lisää linkit leipätekstin sekaan, jolloin asiayhteys selventyy. (Esim. Mentoroinnissa edellisen vuoden tuutorit opastavat uusia tuutoreita.)
  • Älä linkitä useita peräkkäisiä sanoja samassa kappaleessa tai samaa sanaa monta kertaa artikkelissa.
  • Älä käytä linkkejä otsikoissa.

Muita hyviä kirjoituskäytänteitä

  • Kirjoita selkeää yleiskieltä.
  • Erottele jokainen asiakokonaisuus omaksi kappaleekseen.
  • Selvennä mahdolliset erikoistermit.
  • Käytä värejä, kursiivia ja lihavointia hillitysti.
  • Lisää kuviin kuvateksti sekä ottamisajankohta ja asiayhteys, jotka kertovat jotain olennaista lukijalle.

2.6 Muokkausnäkymän toimintokuvakkeet

Tekstin muotoilutoiminnot ovat paljolti samanlaiset kuin tavallisissa tekstinkäsittelyohjelmissa. Maalaa tekstistä kohta, jota haluat muotoilla, ja napsauta sitten haluamasi toiminnon kuvaketta (ks. kuva 5).

Image Unavailable
Kuva 5. Muokkausnäkymän toimintokuvakkeet.

Voit myös valita muotoilun ensin, ja syöttää tekstin sen jälkeen:

  1. Napsauta haluamasi toiminnon kuvaketta.
    Tekstikenttään ilmestyvät muotoilun merkit ja malliteksti.
    Esim. B (lihavointi) -kuvake luo tekstin **bold text**.
  2. Sijoita haluamasi teksti muotoilumerkkien väliin mallitekstin tilalle.
    Esim. **Ryhmätyön periaatteet**.

Näet muotoilun lopputuloksen napsauttamalla Esikatselu tai Tallenna.

Keskeisimpien toimintojen tarkat kuvaukset on koottu alla olevaan taulukkoon.

Toiminto Muokkausnäkymä Lopullinen näkymä Lisätietoja
H1.png

H2.png

H3.png

H4.png

H5.png

H6.png
Otsikkotaso 1–6 + Esimerkkiteksti

++ Esimerkkiteksti

+++ Esimerkkiteksti

++++ Esimerkkiteksti

+++++ Esimerkkiteksti

++++++ Esimerkkiteksti
otsikkotekstit.png Työkalupalkissa näkyy ensimmäisen otsikkotason kuvake H1.png.

Muiden otsikkotasojen kuvakkeet tulevat esiin, kun viet hiiren osoittimen tämän kuvakkeen päälle.
bold.png Lihavointi **Esimerkkiteksti** Esimerkkiteksti
italics.png Kursivointi //Esimerkkiteksti// Esimerkkiteksti
uline.png Alleviivaus __Esimerkkiteksti__ Esimerkkiteksti
strike.png Yliviivaus --Esimerkkiteksti-- Esimerkkiteksti
ttype.png Tasalevyinen kirjasin {{Esimerkkiteksti}} Esimerkkiteksti
quote.png Suora lainaus > Esimerkkiteksti lainausteksti.png
supers.png Yläindeksi Esimerkkiteksti^^1^^ Esimerkkiteksti1
subs.png Alaindeksi Esimerkkiteksti,,1,, Esimerkkiteksti1
raw.png Koodauksen esto @@Esimerkkiteksti@@
esim. @@ {{Esimerkkiteksti}} @@
esim. {{Esimerkkiteksti}} Sivu näyttää @@-merkkien välissä olevan tekstin raakatekstinä, eli kuten se on kirjoitettu,
eikä tulkitse erikoismerkkejä muotoilukoodeina.
horizontal.png Vaakaviiva ------ horizontal_line.png
table.png Taulukko ||~ Sarake 1||~ Sarake 2||
|| A || 1 ||
|| B || 2 ||
esim_table.png
toc.png Sisällysluettelo [[toc]] esim_toc.png Sisällysluettelossa näkyy kaikki otsikoiksi muotoiltu teksti.
link.png Linkki [http://osoite.fi/sivu Linkin kuvaus] Linkin kuvaus
link_internal.png Sisäinen linkki [[[wiki:Tuutorointi |tuutorit]]] tuutorit
imgtool.png Kuva [[image http://uta.fi/resurssit/kuvat/taylogo.png]] taylogo.png
list_numbered.png Numerointi # A
# B
# C
1. A
2. B
3. C
Numerointi noudattaa muokkausnäkymän järjestystä.
list_bulleted.png Luettelomerkit * A
* B
* C
esimerkki_lista_bullet.png
list_indent.png
list_indent_off.png
Luettelomerkkien sisennys ja sisennyksen poistaminen * A
* B
* C
esimerkki_lista_indent.png Napsauta kuvaketta, kun osoitin on sisennettävällä rivillä *-merkin perässä.

Voit myös lisätä sisennyksen lisäämällä välilyönnin *-merkin eteen, tai poistaa sisennyksen poistamalla välilyönnin *-merkin edestä.
definition.png Määritelmä : Käsite : määritelmä esim_definition.png
footnote.png Alaviite [[footnote]] Alaviite 1 [[/footnote]]
[[footnote]] Alaviite 2 [[/footnote]]
esim_footnote.png Alaviitteet numeroituvat automaattisesti ja numerointi noudattaa muokkausnäkymän järjestystä.

2.7 Artikkelin poistaminen

  1. Napsauta sivun oikeasta alalaidasta linkkiä +Valinnat.
    Alapuolelle avautuu lisää linkkejä.
  2. Napsauta linkkiä Poista.
  3. Valitse poistamisen vaihtoehdoista:
    • Ainoastaan uudelleennimeä siirtää sivun poistettujen sivujen kategoriaan, josta se ei enää näy haussa tai luetteloissa.
    • Poista lopullisesti pyyhkii sivun tiedot ja kaiken sen sisällön. Tätä toimintoa ei voi peruuttaa.

Huom. Vältä artikkeleiden poistamista. Jos et ole tyytyväinen artikkelin sisältöön, muokkaa sitä paremmaksi tai ilmianna sisältö sopimattomana.

3. Tilin luominen

VertaisUTA ei vaadi kirjautumista, mutta tällöin muokkauksesi näkyvät anonyymeinä. Alustalle kannattaakin luoda tili, jotta muut käyttäjät näkevät, mitä sisältöä juuri sinä olet tuottanut. Voit myös lähettää yksityisviestejä muille rekisteröityneille käyttäjille.

Voit luoda tilin VertaisUTAan joko Wikidot-palvelun kautta tai Facebook-tunnuksillasi. Kummallakin tavalla se on helppoa ja vaivatonta.

Wikidot-tilin luominen

  1. Napsauta sivun oikeasta ylälaidasta linkkiä Luo tili.
    Wikidot-palvelun Luo uusi tili -sivu avautuu (ks. kuva 6 alla).
  2. Täytä lomakkeeseen haluamasi käyttäjätunnus, sähköpostiosoitteesi ja salasanasi.
  3. Täytä Ratkaise laskutoimitus -kenttään laskutoimituksen vastaus.
    Tällä Wikidot varmistaa, että olet ihminen etkä botti.
  4. Kun olet valmis, napsauta Rekisteröidy.
    Wikidot lähettää sinulle ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen vahvistusviestin.
  5. Avaa sähköpostistasi vahvistusviesti, ja aktivoi tilisi napsauttamalla Aktivoi tilini nyt -linkkiä tai kopioimalla linkki selaimesi osoitekenttään.

Aktivointilinkki kirjaa sinut uudella käyttäjätunnuksellasi automaattisesti sisään VertaisUTAan, jossa voit jatkaa sivuston käyttöä. Sivun oikeassa ylälaidassa näkyy nyt käyttäjätunnuksesi, Oma tilini -linkki ja nuolesta avautuva pudotusvalikko.

Jatkossa pääset kirjautumaan sisään VertaisUTA-sivustolle etusivun oikeasta yläreunasta napsauttamalla Kirjaudu sisään ja syöttämällä käyttäjätunnuksesi sekä salasanasi näytölle avautuvaan ponnahdusikkunaan.

Image Unavailable
Kuva 6. Tilinluomisikkuna.

Kirjautuminen Facebook-tilillä

  1. Napsauta sivun oikeassa ylälaidassa olevaa linkkiä Kirjaudu sisään.
  2. Napsauta avautuvasta ikkunasta Connect using Facebook -painiketta.
  3. Täytä avautuvaan ikkunaan käyttäjätunnuksesi ja salasanasi ja napsauta Kirjaudu sisään.
    Mikäli olet jo kirjautuneena Facebookiin, Wikidot pyytää lupaasi kirjautua sisään tunnuksillasi.
  4. Kirjautuaksesi sisään napsauta OK-painiketta.

Huom. Facebook-tilillä kirjauduttuasi voit käyttää VertaisUTAa kaikilla tässä ohjeessa kuvatuilla tavoilla. Jotkin VertaisUTAn edistyneemmät toiminnot, kuten tiedostojen liittäminen, kuitenkin edellyttävät Wikidot-tilin käyttöä.

3.1 Näin käytät tiliäsi

Kirjauduttuasi VertaisUTAan voit tarkastella käyttäjätietojasi sivuston oikean yläkulman Oma tilini -linkistä. Sivulla voit muokata Wikidot-profiiliasi ja tarkastella Wikidot-alustaan liittyviä viestejä, sivustoja, viimeaikaisia toimia sekä asetuksia ja päivityksiä. Mahdollinen suluissa oleva numero kertoo Wikidot-profiiliin saapuneiden viestien määrän.

  • Kun haluat muokata tilisi asetuksia, napsauta linkkiä Asetukset. Täältä voit myös myöhemmin poistaa tilisi, jos et enää halua käyttää sitä.
  • Voit lukea ja lähettää viestejä kohdasta Viestit.
  • Wikidotissa käytävää keskustelua voit seurata napsauttamalla Toiminta.
  • Kun haluat kirjautua ulos, valitse oikean yläreunan pudotusvalikosta Kirjaudu ulos.
VertaisUTAssa löydät muita käyttäjiä sivunäkymän vasemmasta alareunasta seuraajat-otsikon alta. Voit tutustua muiden käyttäjien profiileihin, kirjoittaa heille yksityisviestejä, lisätä heitä yhteystietolistallesi ja tarpeen tullen ilmiantaa epäasiallisen käyttäjän merkitsemällä hänet vihamieliseksi.

3.2 Artikkelien jakaminen

Voit jakaa artikkeleita seuraavilla sosiaalisen median alustoilla: Twitter, Facebook, Delicious, Digg, Reddit ja StumbleUpon. Jakaminen edellyttää, että sinulla on käyttäjätili alustalla, jolla haluat artikkelin julkaista.

Napsauta sivunäkymän yläreunasta haluamaasi sosiaalisen median kuvaketta (ks. kuva 7), ja tarvittaessa kirjaudu tunnuksillasi alustalle. Pääset jakamaan artikkelin muille käyttäjille tavalliseen alustalla totuttuun tapaan.

Image Unavailable
Kuva 7. Jakamiskuvakkeet.

4. Ongelmatilanteet

Ongelma Ratkaisu
Artikkelin muokkaaminen ei onnistu. Joku muu muokkaa artikkelia. Artikkelia voi muokata vain yksi henkilö kerrallaan, joten sinun täytyy odottaa, että edellinen käyttäjä lopettaa muokkaamisen.
Yritän muokata artikkelia, mutta sivusto antaa virheilmoituksen, jossa kehotetaan ratkaisemaan laskutoimitus, jota ei kuitenkaan löydy mistään. Sulje ikkuna, ja yritä muokata artikkelia uudelleen.
En ole tyytyväinen artikkeliin tehtyihin muutoksiin. Haluan edellisen version takaisin. 1. Napsauta artikkelin yläreunassa olevaa historia-välilehteä.
2. Selaa alaspäin kohtaan Sivun muutoshistoria.
3. Etsi listasta edellinen muokkaus.
4. Napsauta R-kuvaketta (Palauta versioon).
Luomani artikkeli ei näy Artikkelit-sivulla. Artikkeli näkyy kaikki artikkelit yhteen kokoavalla Artikkelit-sivulla vain, jos lisäät artikkeliin avainsanan.
3. Kirjoita tekstikenttään avainsana muodossa alaviiva ja sivun otsikon ensimmäinen kirjain (esim. _o).
Joku kirjoittaa artikkeleihin asiatonta sisältöä. VertaisUTAn käyttäjien tehtävä on yhteisesti valvoa tekstien laatua. Jos siis huomaat asiattomuuksia tai perättömyyksiä, korjaa ne.

Sivun alalaidasta löydät myös Ilmoita sopimattomasta sisällöstä -painikkeen. Painikkeesta voit merkitä asiattomaksi sivun, joka sinulla on juuri auki. Tätä varten sinun tulee olla kirjautunut sivustolle.
Toinen käyttäjä käyttäytyy sopimattomasti. Voit ilmiantaa käyttäjän merkitsemällä hänet vihamieliseksi. Tätä varten sinun tulee olla kirjautunut sivustolle.
1. Napsauta käyttäjän profiilinimeä.
2. Napsauta avautuvasta ikkunasta kohtaa Merkitse käyttäjä vihamieliseksi.

Lisää ratkaisuja ongelmatilanteisiin löydät napsauttamalla sivun vasemman valikon Apua-otsikkoa. Ohjeet otsikon takana ovat englanniksi.

Voit kääntyä ongelmatilanteissa myös Paavo Arvolan (if.atu|alovra.ovaap#if.atu|alovra.ovaap), puoleen.

Ellei toisin mainittu, tämän sivun sisällön lisenssi on Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License